Friday 4 April 2014

Cara Makan dan Pengambilan Suplement Shaklee



Sebagai seorang distributor Shaklee, dah tentulah soklan-soklan yang wajib dijawab adalah cemane cara nye nak ambil atau makan suplement-suplement Shaklee ni. Tapi yang paling mencabar bila ada yang banyak bertanya bila dorang dapat info cara pengambilan yang berbeza dari distributor lain. 

Untuk pengetahuan semua, cara pengambilan vitamin ni adalah cadangan sahaja. Tiada masalah jika ianya diubah mengikut kesesuaian diri masing-masing. Anda cuma perlu tahu vitamin yang sesuai diambil bersama dan vitamin yang perlu dielakkan diambil bersama.

Kenapa agaknye ada sesetengah vitamin yang tak boleh diambil bersama ek? Sebenarnya takdelah ia merbahaya sampai keracunan tetapi jika diambil bersama vitamin yang kontra akan menyebabkan penyerapan vitamin yang tidak optimum. Cara pengambilan yang dicadangkan adalah seperti kat bawah ni.

Vita Lea : 1 hingga 2 biji sehari, selepas makan, disarankan selepas breakfast & dinner. Bagus diambil bersama vitamin C. Elakkan diambil bersama minuman/makanan bersusu.

Vita-C : 1 hingga 2 biji sehari, selepas makan, disarankan selepas breakfast & dinner.  Bagus diambil bersama vita lea.

B-Complex : 1 biji sehari, selepas makan, disarankan selepas breakfast. Boleh diambil sebelum makan untuk menambahkan selera.

Zinc Complex : 1 biji sehari, sebelum makan.

Alfalfa : 2 hingga 4 biji sebagai permulaan, jika masih tidak dapat hasil yang diingini, boleh tambah dos sedikit-sedikit sampai 10 biji sehari.
Note: jika menyusu, harus pantau najis baby sebab ada sesetengah tak tahan dan cirit-birit.

ESP : Maksima 3 sudu besar sehari, samada minum sekaligus atau bahagikan 3, boleh dicampur dengan minuman kegemaran seperti milo/horlicks/sunquick etc.
Note: tidak boleh dibancuh dengan air panas mendidih kerana ia boleh merosakkan struktur protein. Jangan ambil ESP bersama teh atau kopi kerana ia akan menganggu penyerapan vitamin.

OsteMatrix : 2 biji sekali makan, 2 kali sehari, disarankan selepas breakfast dan dinner (total 4 biji sehari)

Omega Guard : 1 hingga 2 biji sekali makan, sekali sehari

Lecithin : 3 biji sekali makan, 2 kali sehari (total 6 biji sehari)

Garlic Complex : 2 biji sekali makan, sekali sehari

GLA Complex : 2 biji sekali makan, sekali sehari

Collagen Powder : 1 sachet, sekali sehari

Vita E : 1 biji sehari, sebelum tidur

Advanced Joint Health Tablet : 2 biji sehari, selepas makan


Berikut merupakan vitamin-vitamin yang tidak sesuai di ambil bersama :

  • Jangan ambil OsteMatrix bersama Vita Lea
  • Jangan ambil Alfalfa bersama Vita E
  • Jangan ambil Vita Lea bersama susu atau ESP